Bygg en stabil grund för din Employer Branding

Om du tänker bygga ett hus och hyr in hantverkare för att göra det, så plockar du ju inte in takläggaren först. Man måste bygga en stabil grund först, sedan kan man addera väggar, tak, el och det övriga som behövs. Och när det kommer till Employer Branding är det såklart analysen som är grunden.

Det här är ganska basala kunskaper för de som arbetar inom Employer Branding, och för många inom HR och Kommunikation också, så vi är medvetna om att vi ”slår in öppna dörrar”. Det vi framförallt vill få fram är att grunden, det vill säga resultatet av analysen, inte bör komma som en överraskning för dig. Snarare bör den bekräfta det du redan känt på dig om hur medarbetarna ser på dig som arbetsgivare. Så förvänta dig inte att byrån eller konsulten ska ”hitta på nåt”, för deras jobb är att rapportera resultatet och förhoppningsvis har du ganska bra koll på organisationen. Kreativiteten har sin egen fas, då det kommunikativa konceptet skapas, är när det är dags att ”hitta på nåt”. Ett starkt koncept som är enkelt att förmedla genom olika kanaler och som kan utvecklas över tid. Analysen har inte mer med den här fasen än att vara en del av grunden – ihop med övriga styrdokument.