”Post and pray” håller inte längre

Förr kunde man utannonsera en tjänst när den blev ledig och ansökningarna kom in. Oftast av varierande kvalitet, men det räddades av att det fanns många ansökningar. Och i den högen fanns de som höll måttet. Det gällde bara att ”vaska fram dem”. Men det är en dyr metod, för det kostar i arbetstid.

För de flesta kvalificerade jobb idag räcker inte det här längre, för din platsannons drunknar bland alla övriga platsannonser – oavsett om du går digitalt eller analogt eller kombinerar de båda. Det betyder att du missar målet och når inte ut till de du vill prata med. Du får in fel personer, vilket i längden blir väldigt kostsamt, och du hänger inte med i konkurrensen om talangerna.

Skaffa dig ett stadigt grepp

Det går såklart att komma runt de här problemen. Ta ett stadigt grepp om ditt Employer Brand. Det kommer göra att du når rätt människor, du hamnar högt på deras lista och du kommer få rätt människor som söker sig till dig. Om du gör det här på rätt sätt så kommer du troligen få färre ansökningar till dina lediga jobb, men av högre kvalitet. De sökande kommer nämligen att sköta ”vaskandet” åt dig och välja bort att söka om de inte passar att jobba hos dig.