Stort grattis till ICA, som blev Årets employer branding-företag 2018

By 5 oktober, 2018News

Från vänster: Frida Nordlund, Isabelle Bjerlestam, Therese Carlsson, Lotta Sandahl, Katja Danielsson, Åsa Daxberg och Camilla Ferm.

ICA Gruppen har välförtjänt fått pris som Årets Employer Branding-företag 2018. Och vi på Business & People är stolta över att få ha varit med på ett hörn av den resan. Vi har, i nära samarbete med främst Åsa Daxberg och Therése Carlsson, genomfört sju fokusgrupper som lett fram till ett gediget, ärligt och sant arbetsgivarvarumärke (EVP, dvs Employer Value proposition eller Employee Value Proposition.

ICA hade ett EVP som aldrig användes. Det var långt, ganska krångligt och därmed ganska otillgängligt, vilket gjorde att det allt som oftast hamnade i byrålådan. Med det sagt så stämde det ändå väldigt bra med det resultat vi fick fram i fokusgrupperna. Den största skillnaden var tilläggen som vi fann:

Att det är familjärt, prestigelöst och vänligt samt att det finns ett otroligt driv och entreprenörskap inom bolaget trots att man är en sån stor organisation. Dessutom kunde vi konstatera att det finns en oerhörd stolthet över att jobba inom ICA.

Precis som i alla större organisationer ser medarbetarna att det finns saker som kan bli ännu bättre. Men den enskilt största förbättringsåtgärden medarbetarna tog upp är i grund och botten positiv: De vill att ICA berättar mer om hur bra det är att jobba på ICA!

Vi på Business & People ser med glädje och spänning fram emot att vara med och implementera resultaten och det nya Employer Branding-konceptet som tagits fram.