Som arbetsgivare måste du säga hur det faktiskt är

Som i vilken sorts kommunikation som helst, egentligen, så måste allt du säger och visar i dina Employer Branding-ansatser hålla sig till sanningen. Det måste alltså spegla hur det är att jobba hos dig. Precis så enkelt är det. Och precis så svårt.

Vi har gjort hundratalet Employer Branding-analyser genom åren och har mött många som reagerat på resultatet med ett ”Jamen det visste vi ju. Kunde ni inte ha skapat något nytt?”. Men det är precis som det ska vara. Resultatet av en Employer Branding-analys bör inte innehålla några stora överraskningar, för om den gör det så visar det bara att ni inte är riktigt i samklang med övriga organisationen. Och byrån eller konsulten ni anlitar skulle skapa lögner och ”hitte-på” om de ”skapade något nytt”. Det analysen gör är att hjälpa er att få svart på vitt kring de känslor ni förmodligen redan har när det gäller organisationen, att stärka dem och hjälpa er argumentera för att arbeta med Employer Branding och eventuella områden som behöver stärkas. Givetvis kan det dyka upp några nya insikter i analysarbetet, men i det stora hela bör det inte vara några stora nyheter för er som verksamhet.

Ok, då har du fått svart på vitt kring hur det står till i organisationen och hur ni är som arbetsgivare, men hur går du vidare? Självklart har de flesta verksamheter både starkare och lite svagare sidor. Fördelarna bör givetvis lyftas fram för att attrahera rätt människor till dig. De svagare sidorna kan lyftas som ambitioner och att man strävar mot att förbättra dem. Men det kan du såklart bara göra om du verkligen planerar att arbeta med dem, eller om ni redan är igång med förbättringar.

Nu gör inte analysen hela jobbet. Den berättar bara VAD du ska prata om, inte HUR du ska kommunicera det. Det är det kommunikativa konceptet som står för den biten. Och det är ett ämne för ett alldeles eget blogginlägg.