Det finns inget ”below the line”

– faktum är att det inte ens finns nån linje längre

Låt oss börja med att definiera begreppen ”Above the line” (ATL) och ”Below the line” (BTL). Kommunikation som traditionellt räknas som ATL är sådan kommunikation som använder massmedia för att marknadsföra varumärken och nå ut till valda målgrupper. Det handlar om traditionella medier som TV och radioreklam, print och internet. Den här kommunikationen riktar sig till en bredare publik och är inte specifik för någon enstaka individ.

BTL riktar sig mer till en enstaka individ och kan exempelvis handla om att dela ut foldrar, flyers, klistermärken, broschyrer vid försäljningsplatsen samt längs vägarna med stortavlor och liknande. Det kan även handla om produktdemonstrationer och samplingar på välbesökta ställen som köpcenter, knutpunkter för pendlingstrafik och liknande samt mässor av olika slag.

Som du säkert känner till så interagerar all de här olika sätten att kommunicera med såväl varandra som med kunden eller kandidaten. Sedan finns ju också targeted och retargeted kommunikation, bara för att knyta allt tätare samman. Du behöver använda alla de här sätten, på ett planerat och strukturerat sätt, för att vara relevant för dem du vill interagera med – kunder eller framtida medarbetare. Därför finns det ingen linje längre.