KUNDCASE: VITEC

Så förenade vi över 40 bolag i runt femtio branscher och i mer än tio länder under ETT kraftfullt, gemensamt kommunikationskoncept.

Här på sidan kan du läsa mer om hur vi hjälpte en, i princip okänd, global teknikjätte att lyfta fram sin samhällsnytta och sina medarbetare – och hur vi kan göra samma sak för dig och ditt företag.

CASEFILM: VITEC

Bransch

Globalt mjukvarubolag inom närmare 50 vertikaler

Antal anställda

Över 1 500 anställda

Geografisk närvaro

40 bolag i över 10 länder

Samhällsnytta

Driver tekniska lösningar som stöttar kritiska samhällsfunktioner

Utmaning

Förena ett komplext nätverk av bolag under EN gemensam kommunikationsplattform – som ska fungera i alla länder, i alla kanaler – från övergripande koncernnivå till att bolagen kan visa nyttan de tillför slutanvändaren

Mål

Skapa ett enhetligt kommunikationskoncept som omfattar både employer branding och corprate branding och, samtidigt speglar företagets samhällsnytta

VARUMÄRKESFILM FÖR VITEC: WE TECH

Globalt spridda bolag står inför en kommunikativ utmaning

Det är inte lätt att hantera bilden av sig själv som koncern och arbetsgivare, när det finns över fyrtio fristående bolag som är spridda i mer än 10 länder. Lägg till att bolagen är vana vid att få sköta sig själva väldigt fritt och är verksamma i närmare femtio olika vertikaler.

Resultatet blir ofta att man blir otydlig på marknaden och har svårt att nå igenom bruset från konkurrenterna. Det blir helt enkelt svårt att nå nya kunder, locka rätt talanger och bygga ett starkt varumärke. Ofta finns det också en spretig kultur, som påverkas av såväl land som bolag och bransch.

Lösningen var att gå från employer branding till ETT enhetligt kommunikationskoncept

Med avstamp i Vitecs existerande employer brand, som vi också utvecklat, funderade vi på hur vi kunde lyfta det till ett övergripande, koncerngemensamt kommunikationskoncept – som både omfamnar employer brand och corporate brand.

Vi frågade oss vad det egentligen är Vitec gör? Och de gör ju tillvaron enklare för oss alla i samhället, med hjälp av teknologi. Oavsett om det handlar om träning, sjukvård, utryckningsfordon, golfrundor eller att boka tid hos frisören. Men vi ser dem aldrig, eftersom det är deras mjukvaror som underlättar för deras kunder – och oss alla, för vi i vår tur kan ta del av nyttan som skapas. Efter ett väldigt nära samarbete med Vitec mejslades budskapen för den första kampanjen fram och slipades till för att kunna nå genom bruset på ett bra sätt.

ANNONSER I DAGSPRESS

DIGITALA ANNONSER & LINKEDIN

VEPA PÅ UMEÅ FLYGPLATS

Är du redo att stärka ditt varumärke?

Vi har hjälpt många företag som liknar ditt att ta nästa steg. Fyll i formuläret så kontaktar vi dig för en personlig genomgång av våra lösningar och hur vi kan hjälpa er att nå era mål.

    Exempel på hur vi hjälpt andra:

    Vitec – We tech

    Cary Group – Kommunikationskoncept

    Hager Group – weare

    Tobii