Hur når man andra än de som letar efter de tjänster man erbjuder?

AVEQIAs sociala mediakampanj ”Låt maten smaka längre” har skapat en starkare varumärkesposition och nya digitala relationer. Den har även drivit trafik och ökat bokningarna.

Vår partner, Little Shop of Digital, har arbetat länge med AVEQIAs digitala kommunikation och affärsutveckling. När Little Shop of Digital (LSOD) analyserade kanaler och besök förstod de att det var dags att börja nå fler målgrupper än de personer som redan sökte efter de tjänster och upplevelser AVEQIA levererar. Vi på B&P blev då tillfrågade om att ta fram ett kreativt koncept och produktion för den sociala media-kampanjen ”Låt maten smaka längre – laga den med en mästerkock”.

Kampanjens prioriterade mål var att medverka till ett långsiktigt förstärkt varumärke hos såväl tidigare kunder som potentiellt nya kunder. Målgruppen utgjordes av ”look a like-användare” till de som brukade besöka webbplatsen och som följde AVEQIA på social media. LSOD tog fram segment utifrån t.ex. Facebook-pixeln.

Vi fick nu möjlighet att jobba fram flera kampanjidéer ur vilka ett kreativt koncept kunde presenteras. Idéerna utgick från att de den aktiva matlagning AVEQIA levererar verkligen skapar stora upplevelser och starka minnen på flera plan. Inspiration, sociala upplevelser, AVEQIAs mästerkockar samt mat och vin på gastronomisk toppnivå smälter samman i att – maten smakar längre. Detta fick visuell gestaltning där olika råvaror från kvällen ”råkat” följa med gästerna ut. 5 olika filmer producerades ,för bland annat Facebook, Instagram och Youtube. Utifrån filmerna skapades också annonser för print.

LSOD såg till att annonserna styrdes ut i valda kanaler och nådde de användare de skulle. Kampanjen drivs sedan senhösten 2018 på Facebook och Instagram med väldigt bra resultat för t.ex. annonsvisningar, videovisningar och engagemang. Under de efterföljande månaderna började detta även visa sig i trafik och bokningsförfrågningar på AVEQIAs webbplats. Och januari 2019 blev en väldigt bra månad för AVEQIA.

Kundansvar, strategi och copy – Oscar Höckerfelt, Little Shop of Digital
Creative och AD – Johan Adelstål, Business & People
Foto och filmproduktion – Petter Karlberg, Karlberg Media
Klipp och anpassning – Putte Arvfors, Little Shop of Digital
Media och analys – Putte Arvfors, Little Shop of Digital