Skip to main content

Kommunikationskoncept,
uttag & verktygslåda

Om EVP handlar om vad det är du ska säga, så handlar konceptet om hur du ska säga det. Hur gestaltar du ditt EVP?

Det finns i princip två vägar att gå. Antingen väljer du att följa dina grafiska riktlinjer och gör något som är ”helt och rent”. Du kan också välja att försöka ge det lite mer liv med hjälp av en kreativ lösning. Det sättet kommer få dig att sticka ut mer och bli tydligare i konkurrensen om de människor du vill ska jobba hos dig.

En kreativ lösning är dock alltid bättre, och den kommer ge tydligare resultat (oavsett vad du mäter på). Den är emotionellt laddad, den är unik för er, den gör er tydligare i konkurrensen och ni når igenom till dem ni vill nå. Och den baseras givetvis på ert EVP och er kultur, det som gör er unika.

När du sedan har ett koncept så är det dags att förverkliga det i olika uttag (eller enheter). Det betyder inte att allt alltid ser likadant ut överallt eller att man berättar allt i varje uttag man gör, men att det håller ihop. I tonalitet, färgval, bildval och så vidare.

Att skapa en verktygslåda för kommunikationen är ett sätt att underlätta för alla i din organisation att kommunicera med omvärlden – på ett sammanhållet sätt. Vanliga delar i en verktygslåda är exempelvis: platsannonsmallar för längre beskrivning av tjänsten, mallar för annonsering på sociala medier, instruktioner för hur man skriver en platsannons, mallar för internkommunikation eller onboardingpaket. De flesta av våra kunder väljer själva vad deras verktygslåda ska innehålla, utifrån just deras specifika behov.

Vi kan givetvis hjälpa dig med det eller skapa rätt förutsättningar för dig att göra det själv.

Vill du veta mer? Kontakta oss idag.