Hur skapas egentligen en kultur? På individnivå brukar vi prata om attityd, en inställning till omvärlden som jag som individ har. Om jag delar den med en mindre grupp, som ett arbetsteam, så skapar vi tillsammans en norm. När olika teams normer slipas ihop och jobbar tillsammans över tid så skapas kultur – en företagskultur – och det blir den kultur vi har ”här hos oss”.
Kulturförändring
Kultur kan ibland behöva förändras. Kanske på grund av nya mål och visioner, kanske på grund av ändrade yttre omständigheter eller kanske på grund av att vi utvecklats och rört oss in i nya affärsområden. Oavsett skäl så går den att jobba med, att förändra. Och en kulturförändring börjar alltid uppifrån högsta ledningen. Det är helt nödvändigt, för vi människor har en inneboende skepsis till att förändra sättet vi ”är” på. Precis som det tar tid att skapa en kultur så krävs tid för att förändra en kultur. Med små steg åt rätt håll över tid skapar vi den kulturförändring vi behöver göra för att kunna fortsätta vår verksamhet på det sätt vi önskar.
För att lyckas med din kulturförflyttning behöver du ha identifierat ett nuläge och ett önskat läge. Annars vet du ju inte vad du går ifrån eller vart du ska. Och du behöver göra samma sorts förflyttning inom flera olika områden.
Vi är övertygade om att framgång i B2B bygger på öppen dialog, snabb respons och ett genuint engagemang för att hjälpa våra kunder lyckas. Med vår erfarenhet och expertis blir vi inte bara en resurs för idag, utan en strategisk partner för framtiden.
Vi vet också att B2B blir riktigt effektivt om det sys ihop med Employer Branding. För vem kan mest om dina produkter och tjänster? Jo, dina medarbetare. Och det finns inte mycket som är trovärdigare än en stolt som berättar om vad ni kan erbjuda.