Ett EVP är rätt och slätt en sann bild av er unika kombination av erbjudande och krav. Den bilden skapas bäst utifrån medarbetarnas åsikter om er som arbetsgivare, vilka behov er verksamhet har och vart ni är på väg.
Varför behöver man ha ett EVP?
Du får insikter i vad det är både existerande medarbetare och presumtiva medarbetare vill att ni ska kunna erbjuda. Och vad ni har för (tydliga) förväntningar på dem. Sedan är det upp till er att portionera ut det i lagom munsbitar vid rätt tillfällen i er kommunikation.
Du får, svart på vitt, veta vad ni har som är bra och vad ni behöver vidareutveckla för att bli ännu mer attraktiva som arbetsgivare. Det blir kärnan i det ni ska förmedla i all arbetsgivarkommunikation, den röda tråden. Ni vet vad det är ni ska säga, helt enkelt. Både till de som redan jobbar hos er och till de ni vill ska börja.
Ska vi sammanfatta varför du behöver ett EVP, så blir det främst följande punkter:
- Det ger en sann och rättvis bild av er som arbetsgivare
- Underlättar för dig att nå rätt målgrupper på rätt sätt med rätt innehåll
- Du skapar rätt förväntningar
- Det håller ihop kommunikationen oavsett kanal
- Du tar kontroll över ditt arbetsgivarvarumärke