Employer Bradning är ett ganska vitt begrepp, men handlar egentligen om att allt du gör som arbetsgivare. För oavsett om du arbetar aktivt med det eller inte gör särskilt mycket inom området, så kommer människor i omvärlden ha en uppfattning om dig som arbetsplats och arbetsgivare. Precis som de har kring dina tjänster, produkter och ditt företag. För att få grepp om det och kunna påverka de intryck omvärlden får av dig som arbetsgivare, så behöver du kommunicera ut det. Kommunikation är med andra ord verktyget för Employer Branding. Och all din kommunikation bör byggas utifrån ett EVP (Employer Value Proposition eller arbetsgivarlöfte) och ett kommunikationskoncept (läs mer om EVP här och om koncept här).
I en värld där det är allt svårare att hitta ”rätt” människor behöver du bli tydlig och berätta rätt saker på rätt sätt för att kunna attrahera de du behöver. Oavsett om det handlar om lagerarbetare, butikspersonal, specialiserade IT-ingenjörer eller någon annan roll.
För att attrahera rätt människor behöver du, som nämnts, säga rätt saker på rätt sätt på rätt platser och de måste börja gilla dig. Det är en process som är identisk med en köpprocess. Du behöver helt enkelt bli ”köpbar” för de du vill få in i organisationen. Oavsett om du vill att personen ska köpa din produkt, eller tjänst, eller söka jobb hos dig så går hen igenom samma faser: hen ska bli attraherad, behöver lära känna dig och bli konverterad det vill säga få förtroende för dig, komma till ett avslut (köp eller jobbansökan) och slutligen behöver du vårda denne så hen stannar kvar hos dig.
Därför är Talent Marketing & Talent Acquisition mer än att bara rekrytera – de är viktiga delar i din Employer Branding. Genom att attrahera rätt talanger bygger du inte bara framtidens team, utan stärker också bilden av er som en arbetsgivare att räkna med. Precis som övrig Employer Branding behöver arje steg i rekryteringsprocessen, från första kontakten till onboarding, spegla era värderingar och er kultur. En stark Talent Acquisition-strategi gör er synliga, trovärdiga och attraktiva – inte bara för dagens talanger, utan också för morgondagens.
Kom ihåg: Det är alltid bättre att DU gör något än att det är andra som styr ditt arbetsgivarvarumärke!