Cary Group, som nybildad koncern med 19 bolag i 9 länder, var inte alls känt utan det är deras olika varumärken som folk i allmänhet känner till, exempelvis Ryds Bilglas i Sverige.
Därför ville de ta reda på vad medarbetarna, och därigenom möjliga framtida medarbetare, tycker är viktigt och bra med Cary Group som arbetsgivare. Tillsammans med en projektgrupp från Cary Group satte vi upp ramarna för processen: möjliga datum för fokusgrupper och intervjuer, vilka länder och bolag som skulle delta samt kriterier för vilka deltagare som skulle bjudas in.
Genom att hålla ett stort antal fokusgrupper med såväl medarbetare som koncernledningen och landsledningar mejslade vi fram vilka punkter som är viktiga för medarbetarna, det vill säga vad de vill erbjudas av en arbetsgivare. Vi fick även fram vilka punkter som behöver ses över för att Cary Group ska kunna bli ännu mer attraktiva som arbetsgivare. Och det här är grunden för all medarbetarkommunikation – både internt och externt.
Här kan du läsa om hur vi arbetade med Cary Groups kultur, och hur vi tog fram deras kommunikationskoncept.